Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sabtu, 24 Mac 2012

Siri Akhir : Benarkah Tok Guru NIk Aziz Hina Nabi - Menjawab Tuduhan Kazim ..

Bahaya golongan yang tak faham ilmu hadis dan menyebar sesuka hati ..

[5]

Tuan Guru Nik Aziz : Yang jadi masalahnya, yang jadi kita dengan dio ni peringkat rapat setelah 40 tahun kemudian, bilo dio jadi nabi dengan turunnya ayat "iqra bismi Rabbika .." sampai 30 juzu' dalam masa 23 tahun, naa.. Quran ni dibahagi-bahagi diagih-agih 23 tahun, maka ketika tulah sejak daripada turun "iqra' bismi Rabbika .." sampai ko  "al yauma akmaltu lakum .." maka ketika itulah hubung kait kito dengan dio ! 

Soalan : Nabi mulia setelah turun Quran ???
Jawaban : Orang cerita bab rapat, mu cerita bab mulia setelah turun Quran mentang-mentangalah TGNA sebut setelah 40 tahun kemudian. Ambil kesempatan sungguh! Memang mu ni jenis payah faham atau memang salah faham atau apa tak taulah.
Kalau benar TGNA menegaskan Nabi Muhammad saw hanyalah manusia biasa sepertimana kita yakni tiada Irhas ; tanda nubuwwah yang ajaib secara langsam tanpa mempedulikan sahih atau tidak. Maka barulah dikatakan tidak memuliakan kedudukan Nabi saw sebelum penurunan Al Quran.

Jika diteliti secara jujur ucapan TGNA dalam isu 4 tahun lalu tiada pula disusuli dengan suatu kenyataan pun yang menafi adanya irhas bagi seorang hamba yang ditentukanNya dan bakal dilantik untuk bertugas secara rasmi sebagai nabi setelah berumur 40 tahun apabila baginda SAW menyampaikan wahyu. Sesungguhnya baginda SAW adalah hamba Allah yang paling mulia disisi Allah dan penghulu segala Nabi.


Intipati Pertikaian Ust Kazim : dia hanya jadi rapat dengan kita pada umur 40 .. ('UM : hangpa tengok dan cek sendirilah dalam 3 link yang jadi rujukan kes atau korang cek je ceramah Maulidrrasul sejak tahun 2008 sehingga yang terkini, ada je yang nak dipertikainya - malas dah nak salin kalam fitnahnya.. )
Jawaban bidasan 'UM :
Bukankah makna Rasul itu utusan ? Al Quran adalah penghubung kerana tanpa penurunan wahyu kepada baginda, maka tiadalah apa yang mahu diutuskan baginda kepada kita. Bagaimana ada hubungan dua hala antara utusan dan ummat tanpa suatu sebab yang jelas. Inilah yang perlu difahami bahawa hubungan rapat setelah ditugas secara rasmi pada umur 40 tahun ... Surah Albaqarah ayat 213 :

كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ

"Pada mulanya manusia dahulunya umat yang satu ( semunya berada dalam agama Islam) maka Allah mengutuskan para nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan. " 


Jangan jadi nyanyuk .. Bahkan ust Kazim dirinya sendiri dalam minit ke 7:36 "Irhas ialahh bende pelik berlaku pada BAKAL-BAKAL Nabi" . Jelas kenyataan kamu sendiri mengakui sebagaimana diakui TGNA dalam hal hubungan rapat ini ; jelas diakui adanya beza keadaan pada sebelum dan selepas dilantik (dalam keadaan rasmi). Itulah bukti bahawa hubungan rapat Nabi dan kita adalah setelah dilantik dengan menemui dengan membawa wahyu untuk disebarkan kepada ummat manusia.

Tidak mungkin seorang Tok Guru yang diakui ramai ulamak dunia sebagai pejuang Islam sanggup menghina Nabi SAW. Sikap “bersangka baik” terhadap beliau memang dah tak ada kot walau kamu tiada bukti yang jelas. Astagfirullahal aziim ...

Dalam kes ini antara tujuan beliau yang jelas, melarang muslimin dari berlebih-lebihan di dalam Maulid dan jangan hanya menyambut maulid tugasan lain atau merasakan cukup dengan melakukan maulid namun meninggalkan ajaran baginda sebagaimana orang-orang Nasara berlebihan terhadapan Nabi Isa as.

Nabi saw sendiri melarang umatnya dari melakukan apa yang dilakukan oleh orang Nasrani terhadap Nabi Isa as, sebagaimana dinyatakan dalam sabda beliau sendiri.

Daripada  Umar bin al Khattab (r.a), dia berkata : Rasulullah SAW bersabda :

لا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ
“Jangan kamu berlebihan terhadapku sebagaimana orang-orang Nasara berlebih-lebihan terhadap anak Maryam, aku hanyalah hamba, maka katakanlah : hamba Allah dan Rasul Allah” [Hadith Riwayat al-Bukhari, Ahaadith al-Anbiya # 3189]

Masalah khatan -Tok Mudim Khatan Ust Kazim.


Berkenaan dengan khatan Nabi saw, di dalam  kitab Zaad al-Ma’ad, -1/53- Ibnu Qayyim al Jauzi telah mencatatkan 3 pandangan :

1. Beliau dilahirkan dalam keadaan telah dikhatankan.
2. Beliau dikhatankan oleh Malaikat yang membedah dada beliau semasa dibawah penjagaan Halimah.
3. Beliau telah dikhatankan oleh datuknya, Abdul Muthalib semasa berumur 7 hari, dan waktu itu dinamakan Muhammad.

Ibn Qayyim mengatakan pandangan yang mengatakan Nabi telah dikhatan semenjak lahir adalah tertolak kerana tidak wujud dalil sahih mengenainya. Peristiwa Nabi saw dibedah dada oleh Malaikat Jibril semasa berumur 4 atau 5 tahun terdapat didalam Hadith Muslim, akan tetapi perlakuan khatan itu sendiri tidak ada disebut dalam matannya. Justeru itu ulama’ lebih cenderung kepada pendapat Muhammad  saw dikhatan oleh Abdul Muthalib kerana kelaziman orang arab akan mengkhatankan anak mereka semasa berumur 7 hari. Mana terer ulama-ulama besar termasuk Ibn Qayyim al Jauzi dengan Ust Kazim ?

Dah kalau nak pakai khilaf yang kata dah dikhatan pun renung-renungkanlah dulu yer mana asalnya pastu kalau jumpa esok jangan lak duk berkhilaf sampai memaki hamun secara membabi buta nanti nak bersatu camne, pecah belah lagi ada .. pergi belajar balik .. pergi belajar balik !! Jangan taksub dengan diri sendiri .. aii nak kata BODOH tak leh! Hehe ..

Lagi satu, penggunaan dalil dari surah ad Dhuha untuk menyatakan kelahiran baginda tersebut tidak wajar untuk menguatkan perkara pelik dan mengarut yang disebut dan diulang, sedang menggunakan ayat Quran yang tak menyentuh persamaan peristiwa untuk menguatkan percakapan mengatakan masalah keajaiban-keajaiban yang tiada dalil yang sahih tu tidak diterima.
Kemudian akhirnya .. pada bab ni je lah, jangan lupa kaedah tafsir ini ketika menafsir kisah yang ada dalam Quran iaitu : العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص السبب

Apapun akhlak baginda itulah yang sangat memuliakan baginda sepanjang zaman, diakui kawan dan lawan. diakui masyarakat sebelum perlantikan baginda walaupun sebelum dilantik menjadi Rasul.

Ini cukup memadai untuk membuktikan kerasulan dan kemuliaan Rasul dan tidak usah-usahlah menyebarkan hadis-hadis palsu untuk menyatakan kemuliaan baginda secara melampau.

Memang wujud kisah irhas yang sahih sebagaimana di belah dada yang disebut dalam hadis Muslim tu. Rujuk kitab yang ada sumber rujukan kepada hadis-hadis. Kitab al-Raheeq al-Makhtum (ms 61 – 65) karangan Safiur Rahman al-Mubarakpuri yang sangat sarat dengan rujukan dan takhrij la satu demi satu dan sebarkanlah ..

LIBASAN 'UM : Ust Kazim dah la silap faham, degil juga bodoh sombong pula tu ... hehe jika tak insaflah yer..!

Dalam hal ini aku nasihatkan kepada Ust Kazim dan mereka yang menyokong kenyataannya, supaya lihat dari sudut pandangan yang berbeza-beza sebelum menghukum sesuatu.

Apakah ini cara kamu menjawab dan menghurai ? Dengan penggunaan dalil yang tak menepati landasan penghujahan ilmu Islam, memandai beristinbat walau guna dalil yang tak sahih.. carigali sumber hanya untuk tegak benang dan buat rumusan sesuka hati.

Apakah itu bukan suatu fitnah kepada agama yang dibawa Nabi SAW ? Nak pertahan Nabi SAW ke pertahan nafsu ?

Ini namanya jenis manusia cari dalil untuk membenarkan pendapat sendiri yang diyakini secara membabi buta, malah taksub pada diri yang rasa yakin dan faham dengan kalam TGNA kemudian semangat berapi untuk membantah dan menyeru orang supaya menampar sesiapa saja yang dah dijeniskna kamu sebagai penghina nabi... bahkan menyedihkan ucapan dan hasutan jahat itu dibuat tanpa siasat dan sandaran dalil yang kukuh ; membantah sesuatu perkara yang tidak difahami adalah perkara lucu.

Apapun yang amat menyedihkan bila difikirkan berapa ramaikah yang mindanya setaraf Kazim dan kurang darinya sudah mengecop TGNA sebagai penghina nabi kerana isu yang dimainkan Ust Kazim ini .. fikirkan berapa ramaikah produk yang rosak apabila ada pendakwah seperti Ust Kazim yang hanya pandai berkata-kata namun tiada kefahaman dalam apa yang diperkata. Ini semua tak fasiqkan ? Alahaiiii ... Jangan kerana kebencian kalian maka kalian dibutakan sehingga lupa sesuatu perkataan iaitu KEADILAN. Jika tidak terimalah diri kalian sebagai mereka yang bersifat khianat, jahil, penyembunyi haq dan pendusta. Malah pemfitnah dan PENZALIM !


Jangan bercakap pandai tapi kefahaman hancuss. Berkatalah sheikhul Islam :
سياْتي زمان كثير الخطباء وقليل الفقهاء
Akan datang suatu zaman ramainya para khatib (penceramah) dan sedikitnya para fuqaha'


Hati-hati nanti sesat jalan. Kalau sesat cepatlah mencari petunjuk. Berkatalah penyair Arab :

مَنْ فَقَدَ الدَّلِيلَ, ضَلَّ السَّبِيلَ
Barangsiapa yang kehilangan petunjuk, sesat jalanlah dia

Oleh 'UM ..

Wahai para pemuda dakwah ...
Engkau seorang yang sangat jujur ...
Engkau seorang yang sangat berusaha
Namuan jangan lupa isi penuh ilmu di dada

Kerana kalam-kalam dicatit dan disebarkan
Ada yang menawar dan ada yang meracun
Jiwa yang kosong asas pengajian yang benar
Akan menelan apa saja tanpa berfikir panjang

Mereka hanya menganggap itu ilmu pengetahuan
Dalam tidak sedar rupanya sudah ada yang terjerat
Dalam diam rupanya sudah ada yang sakit membarah
Akhirnya segala yang diterimanya membawa punah ranah

Sentiasalah kalian bersama para mursyid dan jadilah para murid
Penuhi syarat pengajian kerana ilmu yang sahih ada syarat-rukun
Jangan ditinggalkan Isnad Riwayah, Isnad Dirayah dan Isnad tazqiyah
Rukun ilmu jangan diabaikan guru,murid, kitab, manhaj dan suasana ilmu

Firman Allah :

{ قال أعوذ بالله أن أكون من الجاهلين }

Telah berkatalah (Nabi Musa a.s) :
Aku berlindung dengan Allah daripada tergolong di kalangan mereka yang jahil.

'UM : Sekadar menasihati diri ....

Dan akhirnya, diingatkan perbaikilah sungguh-sungguh apa yang terlanjur. Jangan sampai  Ust Kazim punya kata-kata Tolong Jangan Syok Sendiri akan tertimpa atas kepala sendiri  Ustaz tak leh kata orang bodoh. Fasiq kan katanya ? Takkan yang bodoh dan degil dalam menerima kebenaran tu tak leh kata nanti dia duk bercakap dikira cerdik la yer .. ini sindiran kepada mu dan aku. Golongan yang ingkar pada ajaran Islam tu tak fasiq ke ? Atau fasiq itu pun lebih mulia dari bodoh ? Kalau dah kata fasiq boleh dan kata bodoh tak boleh .. pastu kata cam masyarakat jahiliah yang orangnya jahil (yang bodoh) boleh dak ?  

Oppppp !!  Sebelum aku sudahi- aku tarik balik semua kata-kata aku yang menyentuh peribadi ust Kazim yang secara sangkaan jika ada dan mohon maaf.. Yang jelas tak tarik balik yer .. hehe. HEIII KAZIM MINTAK MAAF BALIK PADA TUAN GURU NIK AZIZ KERANA FITNAH MU .. HEII MENGUCAP BALIK SEBAB FITNAH NABI DENGAN SESUATU YANG BUKAN DARIPADA BAGINDA  SAW !! 

Sekadar mampu ...
  Firman Allah : Tujuan aku hanya mahu memperbaiki sedaya upayaku; dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. KepadaNya jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali.(Hud: 88)
Wallahu a'lam - Wassalam.
http://ustazthrash4u.blogspot.com/2012/03/siri-pertama-benarkah-tok-guru-nik-aziz.html

http://ustazthrash4u.blogspot.com/2012/03/siri-kedua-benarkah-tok-guru-nik-aziz.html

http://ustazthrash4u.blogspot.com/2012/03/siri-ketiga-benarkah-tok-guru-nik-aziz.html

http://ustazthrash4u.blogspot.com/2012/03/siri-keempat-benarkah-tok-guru-nik-aziz.html


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


jika kamu dalam satu persimpangan antara pemimpinmu dan dengan Nabimu(Muhammad s.a.w), maka pada siapa yang kamu patut kembali?

pada nabi itu ada contoh ikutan yang baik.

siapa yang lebih berhak kamu pertahankan?

siapa yang lebih kamu cintai?.

sepatutnya TGNA yang lebih berhak mengulas balik apa yang dikatakannya, jika kenyataannya boleh mengeliru atau disalahtafsirkan oleh orang.

TAPI MANA DIA??...MANA DIA??...MANA DIA??...

kenapa pula kamu jawab dengan mengikut fahaman kamu sendiri!!??, adakah kamu sudah bertanya pada TGNA dan dia menlantik kamu sebagai wakilnya.

adakah kamu ingin menghakimikan orang dengan hujah kamu sendiri?

apa niat kamu sebenarnya? sekarang kesalahan yang kamu tuduh terpalik semula kepada kamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...