Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Khamis, 23 Februari 2012

DOA BUAT PEJUANG DALAM BAHASA MELAYU

   بســم الله الـرحمــن الـرحـــيم    


1. Segala puji-pujian kepada Allaah, Rabb sekalian alam. Salam dan Selawat ke atas Rasulullah, dan keluarga serta para sahabat baginda, tabien juga atha tabien; dan ke atas sekalian orang yang berusaha untuk mengikuti dan mempratikkan segala ajaran dan menjauhkan segala larangan baginda.

2. Ya Allaah, sesungguhnya kami memohon kepada-MU dengan menyaksikan bahawa Engkau adalah Allaah, tiada Tuhan selain Engkau Yang Maha Esa dan Yang Menjadi Tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat serta Yang Tidak Melahirkan Dan Tidak Pula Dilahirkan, dan tidak ada sesiapapun yang setanding-MU
3. Ya Allaah Yang Maha Menghimpunkan, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihani Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari’at Mu.

4. Maka eratkanlah Ya Allaah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalan MU yang sebenar, penuhilah  hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentang Mu. Jika Engkau takdirkan kami mati maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada’ dalam perjuangan agama Mu. Ya Allah Ya Rabbal 'aalamiin

5. Ya Allaah Tiada Tuhan yang disembah selain Mu dan hanya Engkau Tuhan yang Maha Esa dan kepada Engkau kami ikhlas berserah diri walaupun dibenci sesiapapun. Engkau lahTuhan kami dan Tuhan nenek moyang kami yang terdahulu.


6. Ya Allaah Yang Maha Melindungi segala ciptaan, sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu dari memohon sesuatu yang tidak kami ketahui hakikatnya. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampunan serta tidak menaruh belas kasihan kepada kami, nescaya kami akan termasuk golongan orang-orang yang merugi. Maka Ampunilah kami wahai Tuhan Yang Maha Pengampun.

7. Ya Allaah Yang Maha Pedih PembalasanNya, jauhikanlah azab seksaan Jahanam dari kami, Seungguhnya azab Mu itu adalah kebinasaan yang kekal dan tidak mampu kami menanggungnya.

8. Ya Allah Yang Menjadi Sembahan kami, jadikanlah kami dan anak cucu kami orang-orang yang tetap mendirikan solat, Wahai Yang Menjadi Sembahan kami perkenankanlah doa kami. Wahai Yang Menjadi Sembahan kami berikanlah ampunan kepada kami dan kepada kedua ibubapa kami dan sekalian mukminin pada hari terjadinya hisab yang amat kami takuti akan saat berlakunya.

9. Ya Allaah Yang Maha Memberi, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri dan keturunan kami sebagai penyenang hati, dan jadikanlah kami pemimpin golongan muttaqiin.

10. Ya Allaah Yang Maha Pengasihani lagi Maha Perkasa, limpahilah kepada kami kesabaran, dan tetapkanlah pendirian kami dalam melaksanakan amanah agama Mu, dan bantulah kami menghadapi golongan kaafiriin.

11. Ya ALlaah yang Maha Memiliki segala kerajaan, hanya bagiMu segala pujian, Engkaulah yang mematikan dan menghidupkan sedangkan Engkau Maha Hidup dan tidak mati. Dalam segala kekuasaan dan kebajikan, Engkaulah Maha Berkuasa atas segala sesuatu, Engkaulah ALlaah Maha Besar.

12. Ya Allaah Yang Memiliki Segala Kemuliaan dan Kemegahan, Muliakan Islam dan kaum muslimin. Ya Allah! Hinakan perbuatan syirik dan kaum musyrikin. Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami dari kalangan kaum muslimin dan para mujahidin di Palestin, di Lubnan, di Iraq, di Afghanistan dan serta di setiap tempat pada setiap ketika.

13. Ya Allah, Yang memiliki segala Keagungan dan Kebesaran. Ya Allah, Yang maha Berkuasa, Yang Agung, Yang Maha Besar, Yang Maha Tinggi. Kami memohon dengan Keagungan dan Kekuasaan-Mu. berilah kemenangan bagi seluruh mujahiddin yang berjuang di jalan-Mu. Ya Allah, tetaplah Engkau bersama-sama dipihak mereka. Anugerahkanlah kejayaan, dan perkukuhkanlah kedudukan mereka. Ya Allah, satukan wawasan mereka, tetapkanlahlah sasaran mereka, dan teguhkanlah kata-kata mereka, Ya Allah, cekalkanlah hati-hati mereka. Ya Allah, uruskanlah dan musnahkanlah musuh mereka.

14. Ya Allaah, usirkanlah perhimpunan mereka, hancurkanlah integriti mereka, lemahkanlah kekuatan mereka, dan tanamkanlah ketakutan ke dalam hati mereka, Ya Allah, nasib kami ditangan-Mu, dan urusan kami akan dikembalikan kepada-Mu, dan keadaan kami tidak terlindung dari pengetahuan-Mu, Kepada-Mu kami serahkan kesengsaraan ini serta jiwa kami dan kepada-Mu kami mengadu, Hanya kepada-Mu sahajalah kami mengadu tentang kekejaman mereka yang menindas dan kekejaman Faajirin serta kemarahan mereka yang dikhianati oleh penjenayah. Hanya kepada-Mu, Ya Allah, kami mengadu tentang kekejaman para penindas, Ya Allah, kezaliman para penindas telah berleluasa (ulanglah beberapa kali)


15. Ya Allaah, Sibukkanlah kafiriin sesama kafiriin, zholimiin sesama zholimiin, fasiqiin sesama fasiqiin dan keluarkanlah kami daripada kalangan mereka itu dengan selamat.

16. Ya Allah Yang Menjadi Sembahan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum yang zhalim, dan selamatkanlah kami dengan curahan rahmat-Mu dari tipu daya kafiriin.

17. Ya Allah, masukkanlah kami secara masuk yang benar, dan keluarkanlah pula kami secara keluar yang benar. Dan berikanlah kepada kami dari sisi-Mu kekuasaan kepada pemimpin yang menolong kami untuk mendekati Mu. Sesungguhnya Engkaulah sebenar-benar Raja sekalian raja.

18. Ya Allaah, Pencipta kami dari satu ruh, Ya Allaah, Yang Maha Tinggi kedudukan-Mu, Ya Allaah, Yang mempunyai kekuatan yang Maha Kuat, kami memohon kepada MU untuk keagongan Islam dan umat Islam.

19. Ya Allah, Yang Maha Hidup, Yang Maha Berkuasa, Ya Allah, lindungilah para ulama yang berkerja keras (ulang beberapa kali), Dan teguhkanlah mereka yang ikhlas menyeru manusia pada jalan-Mu, Dan angkatlah kedudukan mereka yang menyeru kepada perkara yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, Dan anugerahkanlah keampunan yang sama kepada umat Islam yang menyertai mereka.
Sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani.

20. Ya Allaah Yang Maha Pengasihani, Engkaulah Yang Maha Kaya lagi Yang Maha Mengurniakan, hanya rahmat-Mu yang kami harapkan, kerana itu janganlah Engkau biarkan kami mengikuti hawa nafsu kami walaupun sedetik, perbaikilah keadaan kami semuanya, Ya Allaah sesungguhnya tiada Tuhan selain Engkau yang wajib kami menghambakan diri.

21. Ya Allaah Tuhan kepada segala raja, utuslah kepada kami seorang pemimpin yang akan membacakan kepada kami ayat-ayat Mu dan mengajarkan kepada kami isi kandungan Al-Quran serta Hikmat kebijaksanaan dan membersihkan hati dan jiwa kami ini dari syirik dan maksiat. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

22. Ya Allaah Yang Menjadi Sembahan kami, berikanlah rahmat kasih sayang kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam melaksanakan urusan kami ini.

23. Ya Allah, Tuhan sekalian alam, Yang Maha Hidup, Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Besar dan Yang Maha Pengasih, Yang Maha Mendengar segala doa, Engkaulah Yang terdekat untuk menerima doa kami ini. Kami berdoa kepada-Mu serta menyedari janji-janji- Mu dan penerimaan-Mu. Kerana Engkau telah berfirman dan kata-kata-Mu adalah benar: "Mintalah kepada-Ku, Aku akan menerima permintaanmu", Ya Allah, terimalah doa kami, (ulang2kan).

24. Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restui dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.

   والحــمد لله رب الــعـالمـين  

P/s : Doa dalam bahasa Melayu ini disusun dan ditulis dalam bahasa ibunda dengan tujuan untuk difahami oleh kebanyakkan kaum Muslimiin di Malaysia yang lebih memahami bahasa rasmi berbanding bahasa Arab. Namun berdoa dalam bahasa Arab adalah tetap yang terbaik. Sumber ambilannya adalah daripada Al Qura'an, hadis dan para imam yang masyhur. Doa ini sesuai dibaca di dalam majlis yang dihadiri oleh para pimpinan negara.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...