Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Selasa, 18 Oktober 2011

HIMPUN : PAS Tidak Terlibat Kerana Menghormati Penganjur





"PAS dimaklumkan bahawa majlis ini tidak melibatkan parti-parti politik, maka PAS mengambil pendirian untuk tidak terlibat dalam himpunan tersebut sebagai menghormati kehendak penganjur program,"  Presiden PAS

KUALA LUMPUR, 18 Okt: PAS yang mengadakan mesyuarat lajnah politik pada malam ini telah membincangkan isu Himpunan Sejuta Umat (Himpun) Mempertahankan Aqidah yang dijadualkan pada 22 Oktober 2011 ini.

"PAS dimaklumkan bahawa majlis ini tidak melibatkan parti-parti politik, maka PAS mengambil pendirian untuk tidak terlibat dalam himpunan tersebut sebagai menghormati kehendak penganjur program," ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) dalam satu kenyataan selepas mesyuarat itu, sebentar tadi.

Berikut kenyataan penuh beliau.

PAS yang mengadakan mesyuarat lajnah politik pada malam ini telah membincangkan isu Himpunan Sejuta Umat (Himpun) Mempertahankan Aqidah yang dijadualkan pada 22hb Oktober 2011 ini. PAS dimaklumkan bahawa majlis ini tidak melibatkan parti-parti politik, maka PAS mengambil pendirian untuk tidak terlibat dalam himpunan tersebut sebagai menghormati kehendak penganjur program.

PAS memperingatkan semua pihak yang terlibat dalam penganjuran himpunan ini agar bertindak selaras dengan peruntukan undang-undang negara, dalam menjamin keharmonian negara yang berbilang bangsa dan agama. Sebarang usaha untuk menimbulkan polemik perkauman dan agama akan membawa negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana-mana pihak. PAS memandang berat sebarang usaha mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan politik dan pilihan raya.

Agenda menyelamatkan aqidah merupakan agenda murni tetapi ianya mesti diurus dengan cara berhemah. PAS menyokong segala usaha memantapkan aqidah oleh badan-badan NGO dan pelbagai pihak bagi memperkasakan aqidah umat Islam.

PAS mengambil pendirian bahawa pengukuhan aqidah umat Islam hendaklah dilaksanakan menerusi jalan dakwah secara damai sebagaimana Islam telah diterima oleh masyarakat rantau ini secara damai.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS*

Ulasanku :
Pengerusi Bersama Himpun, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, sebarang tindakan mempolitikkan atau mempunyai niat terselindung adalah tidak dibenarkan sama sekali.

“Saya tidak akan membenarkan inisiatif ini dicemari dengan niat terselindung oleh mana-mana pihak dan akan membuat pendirian tegas. Isu ini adalah isu menyelamatkan akidah Islam dan bukan isu politik untuk menyerang mana-mana pihak, Zulkifli Nordin, Senator Ezam Mohd Noor dan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali tidak terlibat dalam kepimpinan Himpun. Mereka juga tidak terlibat dengan ucapan tokoh pada hari perhimpunan. Jika mereka mengeluar sebarang kenyataan berkait dengan perhimpunan, itu tidak mewakili Himpun,” katanya.

Katanya, pihaknya juga tidak akan membenarkan kumpulan tertentu atau golongan yang berkepentingan politik merampas agenda perhimpunan itu, mahupun melaga-laga antara kaum dan penganut agama lain. (Sinar Harian)

JELAS DAN TEGAS :
setiap rumah bertuan! masuklah dengan salam dan beradab.. tapi UMNOk membuktikan kebanyakan mereka pengotor kerana bukan saja masuk tanpa salam malah makan semua yang ada di dapur orang... biar bersepah! sudah kenyang tidur lagi di bilik tuan rumah... isteri tuan rumah pun dia nak sapu (kenyataan juvenalia)

Maka takkan puak umngok (umno yang bongok- tak semua) tak reti-reti nak hormati tuan rumah (penganjur majlis), eh! masuk rumah orang dan makan minum dirumah orang serta tumpang tidur dibilik tuan rumah lagi adalah sesuatu yang memalukan dan dalam bahasa mudahnya ialah biadap. Takkan nak tumpang menidurkan isteri tuan rumah yang ditumpang lak? Sudahlah jangan duk buat kelaku bodoh kerana nak perbetulkan anda maka kami dituduh pemecah belah.


*Nota : Laporan di atas adalah diambil daripada harakahdaily. Tajuk asalnya adalah Himpun : PAS tidak terlibat. Tajuknya diubah bertujuan untuk memahamkan bahawa PAS bukan menolak (dalam erti kata lain PAS tidak akan melibatkan diri dengan menggunakan nama parti politik, apapun jelas PAS menyokong sebarang tindakan murni!). sebagaimana tuduhan palsu dengan pengubahan tajuk oleh blogger UMNOk bahawa PAS MENOLAK HIMPUN (klik)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...