Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sabtu, 7 Januari 2012

Jawaban Terhadap Isu-Isu Dato' Hasan Ali

Di luar sebuah rumah, A dan B yang tinggal sekampung duk meluah perasaan..

A kata :
Aku tak suka Hasan Ali..
Korang sah-sah dah benci aku ..
Tapi yang lain pulak suka aku ..

B kata :
Aku memang suka Hasan Ali..
Korang lah pulak benci aku
Memang yang lain jugak sukakan aku..

A kata :
Sepuluh kesalahan Hasan Ali kalau aku cerca
Pasti korang carutkan aku pula
Dalam masa yang sama ada jugak kata aku berjasa

B kata :
Seribu jasa Hasan Ali kalau aku sanjung
Pasti korang juga maki hamun dan hina aku saja
Dalam masa sama ada je yang sanjung aku pula

A kata :
Aku tak undi Hasan Ali sebab aku rasa dia banyak masalah
Pastu bukan tak tau lagi.. korang rasa diri aku lekeh sangat ke?
Korang yang lain tegur aku suh diam, apa korang bagus ke?

B Kata :
Aku undi Hasan Ali pasal dia calon yang syura dah lulus
Pastu takkan nak pertikai lagi.. buat apa kecoh sini sana?
Aku tunggu syura buat keputusan dan suh korang berdiam sama

A kata :
Apa korang tak kenal ke aku sapa?
Asyik syura..syura! Depa bukan malaikat
Aku orang penting dalam parti lah
Kalu aku tak halang Hasan Ali. Jahanam parti

B kata :
Erkh eleh korang pun bukan kenal aku sapa?
Asyik melawan-lawan macam setan
Aku pun orang penting dalam parti jugak lah
Kalu aku tak halang korang. Jahanam parti

UM yang tengah rehat, jenguk ke tingkap dan jerkah kerana dengar riuh rendah A dan B duk bertengkar :
WOIIII ...!!! korang tak reti hormat ke TG yang duk tengah tido dan rehat kat rumah aku ni! Cakap je macam apa... Aku korang kenal ke?

TG yang tengah lena bangkit terkejut dan dengan tenang berkata : UM anta pun diamlah sama, kalau nak nasihatkan ahli kita pun.. janganlah kasar2, ikutlah ajaran Islam. Jangan mengata paku dulang pun serpih. Nasihatkanlah mereka dengan baik dan berhikmah. Dato Hasan Ali tu kan lebih tinggi jawatan dari mereka dan lebih penting bagi jama'ah kita. Ingatkan mereka, tunggu je kami bersuara. Lebih baik terima mudarat kecil dari mudarat besar.

Cerita di atas adalah rekaan semata.
Namun renung-renungkanlah...
Tiada kaitan dengan yang hidup dan yang mati.
Namun ada kaitannya dengan kita.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...