Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Sabtu, 21 Januari 2012

Pemansuhan Proklamasi Darurat Dan Tragedi - tragedi Kekecohan : Ceramah A.B.U Asal Bukan Umno Di Jalan Kebun Diganggu.

Berikut adalah maklumat terkini tentang tentang ceramah Mat Sabu yang di serang secara fizikal oleh pemuda Umno yang di ambil dari Facebook Chegu Bard
Yang berada di sekitar mohon bergerak ke Dewan MBSA seksyen 30 Jln Kebun shah alam ... Ceramah ABU bersama MD sabu diserang secara fizikal oleh pemuda Umno .. Ada hadirin yg cedera..peniaga2 melayu habis dirosakkan gerai.. Hanya ada dua polis gagal buat apa2.. Mohon gerak penyokong ke sini segera




Suasana tegang di muka pintu dan dalam dewan

Suasana di luar yang kelam kabut

Apa kata Che'gu Bard ...

Pengakuan salah seorang hadirin

  • Korang nilai sendiri cerita di bawah dengan rakaman di atas.
Aku bedal je gambo-gambo ni dari dalam group fb mana ntah ... haha
Jam 10.45 : Mengikut maklumat yang hadir,  dipercayai mangsa yang tercedera ringan adalah lelaki berbangsa India dan sedang menerima rawatan di Hospital Klang.
Gambar-gambar lelaki berbangsa India yang cedera tu boleh tengok di sini : http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/01/terkini-panas-penyokong-umno-mengganas.html?spref=fb

Apapun pada jam 11.00, semua hadirin telah dikeluarkan dengan selamat termasuk Adam Adli (yang diburu panglima ludah). Hadirin lain-lainnya ada di sekitar dewan MBSA dan ceramah telah dibatalkan.


Apakah ini suatu keinginan pihak tertentu yang bersikap mahu mencetuskan pergaduhan atas nama perkauman? Apakah ia juga suatu cubaan menghalang penguatkuasaan pemansuhan PROKLAMASI DARURAT daripada dihentikan?? Siapa yang boleh menjawab persoalan ini ??

Apakah ini semua? Semalam pun ada kecoh: Pergaduhan Di Masjid Nurul Hidayah Kampung Pandan, K. Lumpur .

Kes-kes sebelum ini seperti pengelibatan PERKASA dan PEKIDA dalam perhimpunan aman 901, ceramah Timbalan Presiden PAS di Negeri Sembilan dan lain-lain masih tidak dilupakan.


Di sini aku nak sentuh sama bab PROKLAMASI DARURAT (supaya rakyat Malaysia tidak lupa).
Copy paste dari berita hairan
: Dewan Negara lulus usul pemansuhan 3 Proklamasi Darurat

2011/12/20
KUALA LUMPUR: Dewan Negara hari ini meluluskan usul pemansuhan Proklamasi Darurat 1966, 1969 dan 1977.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Viu Keong, ketika membentangkan usul itu, berkata proklamasi itu diungkaikan kerana tidak wujud lagi keadaan yang mengancam keselamatan, kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam di negara ini pada masa kini.

Dengan itu, apa-apa ordinan yang dibuat semasa Proklamasi Darurat berkenaan akan terhenti berkuatkuasa selepas habis tempoh enam bulan dari tarikh proklamasi itu dibatalkan, katanya pada persidangan Dewan Negara.

Katanya langkah sewajarnya perlu diambil bagi memastikan tidak timbul kesukaran atau apa-apa halangan kepada kerajaan untuk mengawal jenayah dan perkara-perkara yang boleh menyebabkan ancaman terhadap keselamatan, kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam termasuklah kegiatan keganasan apabila terhentinya kuatkuasa semua ordinan di bawah Proklamasi Darurat itu.

"Dengan terungkainya Proklamasi Darurat berkenaan, kerajaan tidak lagi mempunyai kuasa untuk membuat undang-undang di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Liew berkata, pembatalan Proklamasi Darurat itu juga membuktikan kerajaan sentiasa bersedia melakukan pembaharuan dalam undang-undang negara supaya ia selaras dengan kehendak semasa dan mengukuhkan lagi usaha kerajaan untuk memastikan negara ini sentiasa maju ke hadapan.

Pada persidangan Dewan Rakyat 24 November lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membentangkan usul memansuhkan tiga proklamasi darurat yang dikeluarkan Yang di-Pertuan Agong iaitu Proklamasi Darurat 1966, Proklamasi Darurat 1969 dan Proklamasi Darurat 1977.

Proklamasi Darurat 1969 dikeluarkan pada 15 Mei 1969 berikutan rusuhan kaum pada 13 Mei tahun itu, manakala Proklamasi Darurat 1966 dan Proklamasi Darurat 1977 yang masing-masing dikeluarkan pada 14 September 1966 di Sarawak dan 8 November 1977 di Kelantan, bertujuan menyelesaikan pertikaian politik yang berlaku di kedua-dua negeri berkenaan. - BERNAMA


Ulasanku :

Kesimpulan aku dalam kes serangan fizikal pada ahli PR di Jalan Kebun, kes ini berlaku mungkin bila dah puak taksub ni selalu kalah berhujah secara fakta. Maka mungkin inilah jadinya ,,

  • Samseng ni patahkan tiang-tiang dan mencabut bendera yang ada untuk dijadikan senjata. (Mana Panglima ludah UMNO yang menganggap bendera adalah suatu perjuangan utama?).
  • Samseng ganggu perniagaan para penjaja yang mencari rezeki
    (Mana suara ulama UMNO yang utamakan jihad ekonomi? Jangan pandai menolak jihad siasah untuk rakyat yang ditindas sahaja).
  • Samseng ni halang ceramah yang sudah diberi permit
    (Mana pula mereka yang guna nama PERKASA, Pekida, Pesilat, Patriot yang halang 'Perhimpunan Haram'?).
Jangan senyap sepi jika anda benar-benar perjuangkan keadilan tanpa prejudis.

Bayangkan itu kuasa ada dalam tangan. Tak puas hati gunalah saluran undang-undang yang dibanggakan tu. JANGAN CAKAP TAK SERUPA BIKIN..!


Apapun harapnya suatu tindakan yang wajar di ambil oleh pihak kerajaan dengan segera (jangan pula jadikan alasan untuk memperlambatkan pemansuhan proklamasi darurat seperti yang telah diluluskan yang bakinya hanya kurang 5 bulan daripada hari ini). Jangan Hilangkan Kepercayaan Rakyat 120%. Memang Menghairankan ... @!# $%&..?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...