Apakah pendapat anda mengenai muzoharot
(demonstrasi) menuntut hak, atau sebagai reaksi menolak sesuatu perkara
di dalam politik, ekonomi, hubungan antarabangsa, adalah tidak ada di
dalam syarak?
Ulama’ ini berkata :
Sesungguhnya organisasi yang menyusun demonstrasi ini, sesiapa yang mengajak kepadanya, atau yang menyertainya adalah haram.
Dalilnya adalah :
Ini
adalah perkara bid’ah yang tidak pernah dibuat oleh orang muslimin,
bukan sebahagian cara orang muslim, tetapi ia diimport dari Negara
Yahudi, Nasrani, Komunis dan sebagainya dari orang kafir dan ateis.
Malah
ulama’ ini mengatakan ia tidak pernah berlaku satu peristiwa pun bahawa
demonstrasi sama ada besar atau kecil, pernah dilakukan pada zaman Nabi
saw atau para sahabat r.a.
Jika demonstrasi ini dilakukan untuk menuntut sesuatu dari kerajaan, maka ia terkeluar dari manhaj islami yang menetapkan bahawa pemerintah hanya boleh diberikan nasihat. Juga sebagaimana yang diketahui, adalah lebih aula jika nasihat dari penegur ini diberikan secara tertutup kepada pemerintah, bukan secara terbuka.
Tambahan
pula, ia dilakukan oleh golongan-golongan yang akan membinasakan harta
benda dan kemudahan-kemudahan awam. Oleh itu, ia wajib dihalang sebagai saddu az-zaro’i .
Adakah kenyataan ini boleh diterima pada syarak?
Adakah
ia sesuatu yang betul jika seluruh manusia di setiap pelusuk dunia,
keluar di jalanan melakukan demonstrasi untuk menuntut hak mereka, sama
ada yang bersifat umum atau khusus, yang mana ia akan memberikan kesan
kepada masyarakat di sekitarnya terutamanya pihak pemerintah dan
penggubal undang-undang?
Adakah orang islam dilarang dari menggunakan jalan ini yang mana ia telah menjadi sesuatu yang diterima di peringkat global?
Saya
mengharapkan supaya dapat mendengar penjelasan yang dalam, beserta
dalil syarak pada perkara yang penting ini, yang mana ia telah
menimbulkan keraguan pada setiap manusia di seluruh pelusuk dunia.
Semoga Allah swt menolong anda.
[Soalan dari pelajar ilmu diniyyah]
Jawapan :
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه .
أما بعد . . .
Diantara
hak seorang muslim – begitu juga dengan manusia yang lain – untuk dia
turun ke jalanan menyertai demonstrasi, sebagai reaksi dari mereka untuk
menuntut sebarang hak yang dibenarkan syarak, supaya suara mereka
didengari oleh pihak pemerintah dan penggubal undang-undang, dan mereka
tidak dapat mengelak dari mendengarnya.
Suara
seorang tidak dapat didengari, tetapi suara majoriti yang ramai lebih
didengari. Semakin ramai orang yang menyertai demonstrasi itu,
lebih-lebih lagi jika ia disertai pihak yang ada pengaruh, suara mereka
akan lebih didengari dan lebih berkesan. Ini kerana, kehendak dari
sekumpulan manusia lebih kuat dari kehendak seorang sahaja. Seseorang
itu akan lemah jika dia bersendirian. Firman Allah swt :
Maksudnya :
Dan tolong menolonglah kamu pada perkara kebaikan dan taqwa.
[Rekod al-Quran: Maidah, 2]
Juga sabda Rasulullah saw :
Orang mukmin itu dengan mukmin yang lain seperti satu bangunan, saling menguatkan antara mereka.
Lalu dia menyilangkan antara jari-jarinya.
Dalil yang mengatakan demonstrasi ini dibenarkan di dalam syarak adalah, ia termasuk di dalam perkara adat dan urusan kehidupan dunia. Dan hukum asal bagi perkara ini adalah ibahah(Harus).
Perkara ini telah saya sebutkan beserta dalilnya – sejak 50 tahun yang lalu – di dalam bab pertama kitab saya ; Al-Halal wa Al-Haram fi Al-Islam. Prinsip pertama yang disebutkan di dalam kitab itu adalah :
Hukum asal bagi setiap perkara adalah harus.
Prinsip atau kaedah ini telah dipilih oleh jumhur fuqaha’ dan para sarjana usul fiqh.
Maka sesuatu perkara itu tidak menjadi haram melainkan dengan dalil yang telah sabit , jelas dilalahnya yang menunjukkan kepada haram. Adapun jika hadis itu dhoif pada sanadnya, atau hadis itu sohih, tetapi dilalahnya
tidak jelas menunjukkan ia haram, maka ia akan kekal pada hukum asalnya
iaitu harus, supaya kita tidak mengharamkan apa yang dihalalkan oleh
Allah swt.
Bertitik
tolak dari kaedah ini, ruang lingkup perkara yang haram itu akan
mengecil sekecil-kecilnya, dan akan membuka kepada perkara yang harus
seluas-luasnya. Hakikatnya, dalil atau nas yang mengharamkan sesuatu
perkara itu sangat sedikit, dan apa-apa yang tidak ada padanya dalil
yang mengtakan ia halal atau haram, maka ia kekal pada hukum asalnya
iaitu harus, dan ia termasuk perkara-perkara yang dimaafkan oleh Allah
swt.
Disebutkan di dalam hadis :
Apa-apa
perkara yang dihalalkan oleh Allah di dalam kitab-Nya, maka ia halal.
Apa yang diharamkan-Nya, maka ia haram. Adapun perkara yang Dia diamkan
(tidak menyebutkan mengenainya), maka ia dimaafkan. Oleh itu, terimalah
kemaafan dari Allah itu. Sesungguhnya Allah tidak akan melupakan
sesuatu.
Lalu baginda membaca ayat :
Dan Tuhan kamu itu bukanlah pelupa.
[Rekod al-Quran: Maryam: 64]
[Rekod DaruQuthni:2/137, Mustadrak:2/406, Silsilah Sohihah:2256]
Dan juga diriwayatkan dari Salman Al-Farisi :
Rasulullah saw ditanya mengenai lemak, keju dan al-fara`(Sejenis Himar liar), lalu baginda saw bersabda:
Perkara
yang halal itu adalah apa yang Allah swt menjadikannya halal di dalam
kitab-Nya. Perkara yang haram itu adalah apa yang Allah swt
menjadikannya haram di dalam kitab-Nya. Dan apa-apa yang Dia diamkan
mengenainya, maka ia termasuk di dalam perkara yang dimaafkan untuk
kamu.
[Rekod Turmizi: 1726]
Rasulullah
saw tidak ingin menjawab soalan yang ditanya oleh si penanya itu
mengenai perkara cabang ini, tetapi memberikan kepada mereka kaedah ini
yang dapat digunakan oleh mereka untuk mengetahui perkara yang halal dan
haram. Cukuplah bagi mereka untuk mengetahui perkara yang diharamkan
oleh Allah swt itu, dan apa-apa yang selain dari itu, maka ia adalah
halal lagi baik.
Sabda Baginda saw lagi :
Sesungguhnya
Allah telah mewajibkan perkara-perkara yang fardhu, maka janganlah kamu
meninggalkannya. Dia telah meletakkan sempadan-sempadan (perkara yang
haram), maka janganlah kamu melampauinya. Dia telah mengharamkan
sesuatu, janganlah kamu mengambilnya. Dia telah diam pada sesuatu
perkara, sebagai satu rahmat kepada kamu, bukan kerana Dia lupa, maka
janganlah kamu (menyibukkan diri dengan) menyelidikinya
[Rekod DaruQuthni: 4/183]
Sukacita
untuk aku nyatakan di sini bahawa kaedah ini, asal bagi setiap perkara
adalah harus tidak hanya terhad kepada barang yang boleh disentuh,
tetapi ia juga merangkumi perbuatan-perbuatan yang bukan pada perkara
ibadat. Perkara ini kami namakan ia sebagai Al-Adah (Adat) dan Al-Muamalat (Urusan kehidupan manusia). Hukum asal baginya adalah tidak haram dan tidak ditaqyid (diikat) dengan apa-apa kecuali apa yang diharamkan oleh Allah swt. Firman Allah swt :
Maksudnya :
Maka Dia telah memperincikan kepada kamu apa yang diharamkan kepada kamu.
[Rekod al-Quran: al-An`am,119]
Ayat ini merangkumi semua perkara dan perbuatan.
Berbeza
dengan ibadah, ia adalah perkara yang bersangkut paut dengan urusan
agama yang mesti bersumberkan wahyu untuk mengambilnya. Disebutkan di
dalam hadis yang sohih :
Sesiapa yang mereka-reka sesuatu yang bukan datang dari kami, maka dia ditolak.
[Rekod Sahih al-Bukhari: 2697, Sahih Muslim: 1718]
Ini kerana, hakikat agama itu ada dua perkara :
- Tidak boleh menyembah selain dari Allah swt.
- Tidak boleh melakukan ibadah melainkan dengan apa yang disyariatkan.
Sesiapa
yang mereka-reka perkara ibadah tidak kira apa jua bentuknya, maka dia
sesat dan ditolak, kerana Allah swt telah menetapkan sempadannya. Hanya
Dia sahaja yang berhak menentukan jenis ibadah yang dapat mendekat diri
kepada-Nya.
Adapun perkara Al-Adah dan Al-Muamalat,
Allah swt tidak menentukannya secara spesifik, tetapi manusialah yang
menentukannya. Syarak hanya akan membetulkan jika terdapat kesalahan dan
untuk memastika keadilan kepada semua, dan menolaknya jika ia membawa
kepada kemudaratan dan kerosakan.
Ibnu Taimiyyah berkata :
Sesungguhnya
perlakuan hamba sama ada perkataan dan perbuatan, ada dua jenis :
Ibadah yang dapat memperbaiki agamanya, dan adat yang diperlukannya di
dalam urusan dunianya. Jika diteliti mengenai usul syariat, kita akan
mendapati bahawa ibadat adalah apa yang diwajibkan oleh Allah swt, atau
apa yang Dia sukai. Ia tidak disyariatkan melainkan dengan dalil syarak.
Adapun
adat, ia adalah apa-apa yang biasa dilakukan oleh manusia dalam urusan
dunia mereka, dan apa yang mereka perlukan. Asal bagi perkara ini adalah
tidak haram, melainkan apa yang diharamkan oleh Allah swt. Ini kerana,
suruhan dan larangan itu syariat Allah swt. Oleh itu, dalam aspek
ibadat, ia perlu kepada suruhan. Adapun pada perkara yang tidak ada
suruhan, iaitu perkara adat, bagaimanakah ia boleh dihukumkan bahwa ia
adalah haram?
Oleh
itu, Imam Ahmad dan lainnya dari fuqaha ahli hadis berkata :
Sesungguhnya perkara asal bagi ibadat adalah tauqif (berhenti, tidak
boleh dibuat) melainkan apa yang disyariatkan oleh Allah swt. Jika
tidak, kita akan termasuk di dalam makna bagi firman Allah swt :
Maksudnya :
Adakah
patut bagi mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana
urusan agama mereka, sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh
Allah swt?.
[Rekod al-Quran: Asy-Syura, 21]
Adapun
perkara-perkara adat, asal baginya adalah dimaafkan, tidak haram
kecuali apa yang diharamkan oleh Allah swt. Jika tidak, kita akan
termasuk di dalam makna firman Allah swt :
Maksudnya :
Katakanlah
(kepada kaum yang mereka-reka sesuatu hukum) : “Sudahkah kamu Nampak
baik buruknya sesuatu yang diturunkan oleh Allah, supaya menjadi manfaat
kepada kamu, sehingga kamu jadikan sebahagian darinya haram, dan
sebahagian yang lain halal? .
[Rekod al-Quran: Yunus, 59]
Ini adalah kaedah yang begitu besar dan sangat bermanfaat . oleh itu, dapatlah kita simpulkan disini bahawa :
Jual
beli, memberi hadiah, sewaan, dan selainnya adalah jenis-jenis adat
yang diperlukan oleh manusia untuk meneruskan kehidupan, seperti makan,
minum dan pakaian. Sesungguhnya syariat telah datang menyuluh perkara
adat ini dengan adab-adab yang mulia. Ia diharamkan jika ada padanya
kerosakan, wajib jika terdesak, makruh jika berkehendak, harus jika
terdapat padanya maslahat yang jelas, pada jenis-jenis adat ini,
kadar-kadarnya dan sifat-sifatnya.
Jika
beginilah keadaannya, maka manusia boleh berjual beli dan melakukan
sewaan mengikut kehendaknya, selagi mana ia tidak diharamkan oleh
syariat, sebagaimana mereka makan dan minum. Mereka melakukannya selagi
tidak diharamkan, walaupun sebahagiannya telah diharuskan, atau
sebelumnya makruh. Maka perkara-perkara yang tidak ditentukan oleh
syarak, maka ia kekal dalam keadaan asalnya, iaitu harus .
[Rekod Kitab: Al-Qawaid An-Nuraniyyah Al-Fiqhiyyah, m/s 112&113]
Adapun
dalil yang menyebutkan mengenai hukum asal seperti yang disebutkan
adalah apa yang diriwayatkan dari Jabir bin Abdillah, katanya :
Maksudnya :
Kami melakukan azal (1)
pada waktu Al-Quran masih diturunkan. Jika ia termasuk di dalam sesuatu
perkara yang dilarang, maka sudah tentu Al-Quran akan melarangnya
[Rekod Sahih al-Bukhari: 5208, Sahih Muslim: 1440]
___________________________
(1) Memancutkan air mani di luar faraj ketika berjimak, tidak di dalam faraj.
Maka
hadis ini menunjukkan bahawa apa-apa yang didiamkan oleh wahyu bukanlah
haram dan tidak dilarang. Mereka halal untuk melakukannya sehinggalah
datang nas yang melarangnya. Ia menunjukkan betapa tinggi kefahaman para
sahabat r.a. Dan dengan hadis ini, terciptalah kaedah ini. Perkara
ibadah tidak dilakukan melainkan apa yang disyariatkan, dan perkara adat
tidak diharamkan melainkan diharamkan oleh Allah swt.
Pendapat yang mengatakan demonstrasi itu adalah bid’ah, ia tidak pernah dilakukan di zaman Rasulullah saw dan para sahabat, setiap bid’ah
itu sesat, dan setiap yang sesat itu tempatnya di dalam neraka : Ia
adalah pendapat yang ditolak. Ini kerana, ia hanya digunakan pada
perkara ibadah dan urusan agama. Asal bagi perkara agama adalah Al-Ittiba’ (Ikutan, tidak boleh direka), dan pada perkara dunia Al-Ibtida’ (Rekaan, direka selagi mana ia memberi manfaat).
Oleh
itu, para sahabat r.a. banyak melakukan perkara yang tidak pernah
dilakukan pada zaman Nabi saw. Antara yang diketahui ramai adalah Ulawiyyat Umar, iaitu perkara-perkara yang dicipta oleh Umar r.a., yang tidak pernah dilakukan oleh sesiapa sebelumnya. Contohnya :
i. Mewujudkan kalendar yang khas bagi orang islam.
ii. Memajukan Bandar.
iii. Mencetak buku.
iv. Menjadikan rumah sebagai penjara, dan sebagainya.
Selepas zaman sahabat, para tabien dan anak murid mereka pula meneruskannya. Contohnya :
i. Menempa duit untuk Negara islam, sebagai ganti dari bergantung kepada dirham dan dinar farsi.
ii. Mewujudkan system penghantaran pos.
iii. Penulisan buku-buku ilmiah.
iv. Mewujudkan ilmu-ilmu baru seperti : Usul Fiqh, Nahu dan Sarf, Balaghah, ilmu bahasa dan sebagainya.
Malah, orang islam juga menubuhkan bahagian perakunan dan menetapkan beberapa hukum dan prinsip. Malah terdapat pelbagai buku ditulis mengenainya.
Semoga apa yang dilakukan ini bertepatan dengan hadis Rasulullah saw :
Maksudnya :
Sesiapa
yang melakukan sesuatu perkara yang baik, dia akan mendapat pahala
darinya, juga dari sesiapa yang melakukannya sehingga Hari Kiamat.
[Rekod Sahih Muslim: 1017]
Hadis
ini menyuruh kita supaya bersegera menjadi contoh ikutan yang dapat
menggalakkan orang lain untuk mengikutnya, supaya dia mendapat pahala
jika ia dilakukan oleh orang lain.
Ada kata-kata menyebut :
Ada kata-kata menyebut :
Kebaikan itu untuk sesiapa yang memulakannya, walaupun jika orang yang mengikutnya itu lebih baik darinya.
Oleh
itu, adalah satu kesilapan jika kita meminta dalil yang khusus bagi
setiap perkara yang melibat adat. Cukuplah ia dengan tidak ada dalil
yang melarangnya.
Manakala
dakwaan yang mengatakan ia adalah satu perkara yang dicedok dari orang
bukan islam, ia tidak mensabitkan bahawa demonstrasi haram, selagi mana
ia adalah perkara yang harus, dan para muslimin melihatnya sebagai satu
perkara yang bermanfaat. Sabda Rasulullah saw :
Maksudnya :
Hikmah
itu adalah barang orang mukmin yang tercicir. Di mana sahaj kamu
menjumpainya, maka kamu adalah yang paling berhak ke atasnya.
[Rekod Turmizi: 2687]
Pada
zaman Nabi saw masih hidup, para muslimin pernah mencedok cara
penggalian lubang di sekeliling Madinah ketika peperangan Khandak, untuk
mengelak dari serangan musyrikin. Cara ini dicedok dari orang Farsi.
Begitu
juga dengan Rasulullah saw. Baginda telah menggunakan cincin. Pada
waktu itu, semua pemerintah dan raja di dunia menggunakan cincin. Mereka
tidak akan menerima sebarang berita atau surat melainkan bertanda dari
cincin ini.
Para sahabat juga telah meniru sistem kharaj
(percukaian) dari Negara Farsi di dalam urusan pentadbiran. Mereka juga
meniru proses penulisan buku dari Negara Rom yang mula-mula
melakukannya.
Para muslimin juga telah menterjemahkan buku-buku yang mengadungi Ulum Al-Awail, iaitu ilmu dari umat-umat yang terdahulu. Mereka telah mengkajinya, memperbaikinya dan melakukan penambahan, antaranya Ilmu Al-Jabr (Algebra) yang telah mendapat pengiktirafan dari para sarjana dunia.
Mereka
tidak menolak semua itu melainkan yang bersangkut-paut dengan aspek
ketuhanan, iaitu dari Yunani. Ini kerana, hanya Allah swt sahaja ada di
dalam akidah mereka, bukanlah tuhan-tuhan orang Yunani, dan juga
dongeng-dongeng ciptaan mereka.
Jika
kita lihat di dalam kehidupan kita dewasa ini, kita akan mendapati
bahawa kita banyak perkara yang kita cedok dari barat, sama ada dalam
aspek pembelajaran, media massa, ekonomi, pengurusan pejabat, politik
dan lain-lain lagi.
Antaranya :
i. Sistem penggubalan undang-undang
ii. Pilihan raya dalam bentuk yang ada sekarang
iii. Pembahagian tugas (contoh : Kementerian-kementerian)
iv. Penerbitan surat khabar
v. Penyiaran radio dan televisyen
vi. Sistem penyebaran maklumat seperti internet
Dan di dalam aspek pembelajaran, dengan penubuhan sekolah-sekolah, pembahagiannya, penyusunannya, tahap-tahap, pengalaman-pengalaman, dan peralatan-peralatan, hampir semuanya dicedok dari barat.
Syeikh
Rif’at At-Thohthowi ketika dia pergi melawat Paris, sebuah pelopor
kemajuan, beliau telah melihat kota yang berwarna-warni dan ketamadunan
yang kehadapan. Setelah pulang, dia memberitahu kepada kaumnya bahwa
betapa penting bagi mereka untuk mencedoknya dari barat, supaya mereka
tidak terlalu kehadapan dan kita jauh ketinggalan di belakang.
Selepas
itu, orang-orang Mesir mula mencedoknya, dan diikuti oleh sebilangan
yang lain. Sebelum itu, orang-orang Uthmaniyyah juga telah mencedok dari
barat.
Semua
ini telah kita lakukan dan menjadikan kita maju, kita tidak pernah
mendapati masalah dengannya. Malah, tidak ada seorang ulamak pun yang
menentangnya. Ia dianggap sebagai perkara uruf. Barat juga pernah meniru dan mencedok ilmu-ilmu dari kita dan memanfaatkannya untuk kemajuan mereka. Firman Allah swt :
Maksudnya :
Dan itulah hari-hari yang Kami mengganti-gantikannya dikalangan manusia (1).
[Rekod al-Quran: Ali Imran, 140]
Apa
yang pentingnya adalah kita mengambil apa yang bertepatan dan sesuai
dengan akidah kita, nilai-nilai dan syariat tanpa meruntuhkannya. Peniru
atau pencedok itu hanya mengambil apa yang bermanfaat bagi dirinya,
bukan mengambil apa yang memudaratkannya. Perkara paling utama yang
dicedok oleh muslim itu adalah apa yang berkaitan dengan kehidupan
sehariannya, juga peralatan dan perkara-perkara yang bersifat fleksibel
dan boleh diubah, bukanlah prinsip yang bersifat statik dan tidak boleh
diubah.
Malah
dakwaan mereka yang mengatakan demonstrasi ini berasal dari komunis
adalah tidak tepat. Pentadbiran Kominisme tidak pernah mebenarkan
demonstrasi ini kerana sistem ini menyekat kebebasan, mengunci
mulut-mulut, tunduk kepada pihak pemerintah.
Di sini aku ingin menyebutkan dua kaedah yang sangat penting :
- Kaedah Al-Maslahah Al-Mursalah (المصلحة المرسلة)
- Lil Wasail Hukmul Maqasid (للوسائل حكم المقاصد) (Hukum bagi setiap cara atau jalan bergantung kepada tujuan dari cara itu)
1. Kaedah Al-Maslahah Al-Mursalah
Kaedah
ini tidak pernah dipraktikkan di zaman Nabi saw, para Khulafa
Ar-Rasyidin, orang-orang muslim pada zaman awal, tetapi ia dicipta pada
zaman ini. Tidak ada dalil syarak yang mensabitkan pensyariatannya, juga
tidak ada yang menolaknya.
Syaratnya :
i. Ia bukanlah dipraktikkan pada perkara-perkara ibadat supaya tidak terjadi bid’ah.
ii. Mesti pada maslahat yang yang dibenarkan oleh syarak, iaitu apabila ia diselidiki, semua orang menerimanya.
iii. Tidak bertentangan dengan nas syarak.
iv. Tidak bertentangan dengan kaedah-kaedah syarak.
Jumhur
fuqaha menerima kaedah ini sebagai satu dalil syarak yang boleh
digunakan untuk menegluarkan fatwa dan hukum. Sesiapa yang membaca
kitab-kitab fiqh, dia akan mendapati ratusan contoh yang mengambil kira maslahat dan menolak mudarat.
Para
sahabat adalah sepandai-pandai manusia mengenai hukum islam, mereka
mempraktikkan kaedah ini di dalam banyak aspek kehidupan mereka.
Pernah tersebar bahawa kaedah Al-Maslahah Al-Mursalah ini hanya dikhususkan bagi mazhab Maliki, tetapi Imam Syihab Al-Qarafi Al-Maliki telah mengkritik perkara ini dengan katanya :
Kita
lihat pengikut-pengikut mazhab apabila mereka melakukan qias,
mengumpulkan maklumat dan memisahkannya dari yang asal, mereka tidak
meminta saksi bahawa mereka menukilkannya dari mazhab asal, tetapi
cukuplah dengan menisbahkannya kepada mazhab itu. Ini adalah Maslahah
Mursalah. Oleh itu, ia digunapakai oleh semua mazhab .
[Rekod Kitab: Syarah tanqih Al-Fushul m/s 171.]
2. Lil Wasail Hukmul Maqasid
Kaedah
yang kedua ini pula, setiap jalan bagi perkara-perkara adat mengikut
tujuan bagi perkara itu. Jika tujuannya dibenarkan oleh syarak, maka
jalannya juga akan dibenarkan oleh syarak, bukanlah haram.
Oleh
itu, ketika terciptanya sistem penyiaran, antaranya televisyen, ramai
orang telah bertanya mengenainya. Adakah ia haram atau halal?
Para
ulama telah menjawab bahawa benda ini tidak mempunyai sebarang hukum,
tetapi ia bergantung kepada cara penggunaan dan juga tujuannya.
Apabila
ditanya mengenai hukum bom, kita akan menjawab : Jika ia berada
ditangan mujahid (orang yang berjihad), maka ia adalah bantuan baginya
untuk berjihad menegakkan kebenaran dan menentang kebatilan. Jika ia
berada ditangan pemberontak, maka dia akan menggunakannya untuk
melakukan jenayah, kerosakan di muka bumi dan makhluk-makluk lain.
Begitu
juga dengan televisyen, sesiapa yang menggunakannya untuk mengetahui
tentang isu semasa dan mengikuti rancangan-rancangan yang bermanfaat
berbentuk ilmu, politik dan ekonomi yang membincangkan mengenai harta
benda dengan syarat-syarat yang tertentu, maka tidak ragu-ragu lagi
bahawa ia diharuskan oleh syarak. Malah ia boleh berubah menjadi ibadah
dengan niat yang baik.
Sebaliknya
jika dia menggunakannya untuk perkara-perkara yang ganas, lucah, gila
dan lain-lain perkara-perkara yang menyesatkan fikiran dan akhlak, ia
menjadi ahram.
Begitu
juga dengan demonstrasi, jika dia keluar untuk menuntuk perkara-perkara
yang menepati syarak, contohnya menyeru kepada praktik hukum islam,
mencabut sistem kuku besi, menghilangkan undang-undang darurat yang
hanya memihak kepada pihak pemerintah sahaja. Atau tuntutan yang lebih
bersifat umum seperti menurunkan harga roti, minyak masak, gula, ubat,
minyak petrol atau tujuan-tujuan lain yang dibenarkan oleh syarak. Jika
ini tujuannya, tidak ada faqih yang akan menghalangnya.
Contohnya,
demonstrasi menolong sahabat kita di Palestin, penggalian lubang di
bawah Masjid Al-Aqsa, peperangan di Iraq atau karikatur yang menghina
Nabi Muhammad saw.
Aku
teringat ketika aku berada di Algeria pada tahun 1989, sebahagian
pelajar perempuan universiti yang kuat pegangan agama mereka datang
mengadu kepada aku, mengenai sebahagian perempuan secular seramai hampir
500 orang, yang telah melakukan demonstrasi di jalan ibu kota, yang
mana antara tuntutan mereka adalah apa yang berkaitan dengan
undang-undang kekeluargaan. Antaranya, menghalang talak, poligami,
menuntut persamaan antara lelaki dan perempuan di dalam harta pusaka,
membenarkan perempuan muslimah berkahwin dengan lelaki bukan muslim dan
sebagainya.
Aku
katakan kepada mereka, jika mahu melawan desakan dari golongan secular
itu, hendaklah muslimah-muslimah beriman keluar berdemonstrasi di
jalanan menentang mereka, seramai 500000 orang, iaitu seribu kali ganda,
menuntut supaya mereka menghormati undang-undang islam.
Dan
selepas beberapa bulan berjuta-juta muslimah telah keluar menyokong
undang-undang syariah dan disertai juga oleh beberapa lelaki di bawah
pimpinan ulama’ Algeria Asy-Syeikh Ahmad Suhnun rahimahullah.
Oleh
itu, demonstrasi dengan tujuan seperti ini dibenarkan oleh syarak.
Berlainan pula dengan demonstrasi menentang hukum-hukum syarak, tidak
ada ulamak yang akan berfatwa membenarkannya.
Sad Az-Zaroi’ (سد الذرائع)
Adapun
mereka yang mengatakan bahawa demonstrasi itu perlu dihalang kerana
ditakuti akan menyebabkan kerosakan kepada kemudahan-kemudahan awam,
mengganggu keamanan dan menyebabkan perpecahan. Maka kaedah Sad Az-Zaroi’ ini tidak sesuai dipraktikkan sehingga menghalang jalan ini sekiranya maslahat yang akan diperolehi itu lebih banyak.
Cukuplah untuk aku katakana bahawa demonstrasi itu dibenarkan jika mematuhi beberapa syarat:
i. Terjamin dari berlakunya kerosakan.
ii. Dikawal oleh pihak polis.
iii. Jaminan
dari pihak penganjur bahawa ia tidak akan mengganggu keamanan.
Sekirannya berlaku, dia akan bertanggungjawab mengenainya.
Inilah yang telah dipraktikkan di Negara-negara maju.
Dalil dari sunnah yang membenarkan demonstrasi
Aku
merasakan bahawa semua dalil yang telah disebutkan tadi sudah mencukupi
untuk mengatakan demonstrasi aman itu harus jika ia membawa mesej dari
rakyat.
Bukanlah
menjadi satu perkara yang penting untuk disebutkan dalil khas
mengenainya, seperti dari Al-Quran, hadis Rasulullah saw atau
peristiwa-peristiwa pada zaman nubuwwah dan khulafa’ Ar-Rasyidin.
Adapun
peristiwa yang seakan-akan hampir adalah apa yang berlaku pada zaman
Nabi saw, iaitu selepas pengislaman Umar Al-Khattab r.a.
Selepas
Umar mendengar kisah bagaimana beliau memeluk islam, kita dengarkan
pula kisah darinya pula, iaitu bagaimana dia ber‘demonstrasi’. Selepas
dia masuk ke dalam rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam, dia telah
mengucapkan syahadah. Katanya :
Aku berkata : Wahai Rasulullah, bukankah kita berada di atas jalan yang benar, walaupun kita mati atau hidup?
Kata
Rasulullah : Ya, demi diriku yang berada di dalam Tangan-Nya,
sesungguhnya kamu berada di atas kebenaran, sama ada kamu mati atau
hidup.
Aku berkata : Kenapa kamu bersembunyi? Demi Yang mengutuskan engkau dengan kebenaran, keluarlah kalian.
Lalu
kami pun keluar dalam dua saf, Hamzah di saf pertama dan aku yang
kedua. Dia bersungguh-sungguh sebagaimana tukang pengisar gandum.
Sehinggalah kami masuk ke dalam masjid.
Kemudian Quraisy melihat ke arah aku dan Hamzah, dan mereka merasa seperti ditimpa musibah yang belum mereka hadapi.
Dan pada hari itu, Rasulullah r.a. memberikan aku nama Al-Faruq .
[Rekod Kitab: Hulyah Al-Auliya’ oleh Abi Nu’aim (1/40)]
Sesiapa yang menelusuri sirah Nabi saw dan sunnahnya, nescaya dia akan mendpati contoh-contoh yang seumpamanya.
والحمد لله رب العالمين
___________________________________________
Terjemahan oleh :
Mohammad Naqib bin Hamdan
Rujukan :
Min Hadyi Al-Islam, Fatawa Muasiroh,
Terbitan : Darul Qalam
Tajuk Asal :
هل يجوز شرعا تسيير المظاهرات السليمة الاحتياجية ؟
[ Adakah syarak membenarkan turun ke jalan, melakukan demonstrasi secara aman untuk menuntut sebarang hajat ? ]
sumber : http://aljazary.blogspot.com/2011/07/al-qaradhawi-hukum-demonstrasi.html
sumber : http://aljazary.blogspot.com/2011/07/al-qaradhawi-hukum-demonstrasi.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan