Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Jumaat, 13 Disember 2013

ISU SYIAH : SELAGI TIDAK JELAS JANGAN MEMUDAH MENDAKWA ..

 

Ada yang menuduh ulama/ustaz/agamawan dalam jama'ah sendiri terlibat dalam menuduh abg Mat Sabu sebagai Syiah di dalam kempen pemilihan pada muktamar yang lalu walau mereka tidak menyebutkan nama beliau atau sebarang ciri khas yang ada pada beliau . TEORI SPEKULATIF bukanlah suatu pembuktian ! JIKA ADA SESIAPA YANG NYATAKAN SECARA JELAS MAT SABU ADALAH SYIAH, NYATAKAN SIAPA MEREKA BERSERTA DENGAN PEMBUKTIAN SUPAYA DI AMBIL TINDAKAN.

Kesannya bila dimainkan SECARA SEMBORONO sebegini , maka secara tak langsung institusi ulamak telah diserang dan menjadi lemah di kalangan masyarakat . Dakwah menjadi sukar kerana dianggap ulama adalah manusia yang penuh kepura-puraan (bersifat nifaq). SUKA ?? DAN MAHUKAH SI PENDAKWA PULA DIAMBIL TINDAKAN KERANA MENGAITKAN INSTITUSI ULAMA SECARA TIDAK LANGSUNG ; TANPA DIPEDULIKAN NIAT YANG HANYA NAK SERANG SEGELINTIR BUKAN INSTITUSI ? Pasti tiada yang mahu dicop sebagai anti ulama walau sikap menjurus kepada hal sedemikian ..

Apa yang terkandung dalam hati manusia itu adalah milik Allah semata-mata, dan Dia-lah yang akan menghisabnya di hari kemudian.

Al Hafiz Ibn Hajar al Asqallani rhm menyebutkan :
نحن قوم نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر
Kami adalah suatu kaum yang berhukum kepada hal-hal yang zahir, kepada Allah diserahkan (segala hukuman) melibatkan hal-hal batin (yang melibatkan hati).

Bahkan berdasarkan amalan politik Rasulullah SAW, baginda tidak pernah mengambil tindakan terhadap kaum munafiq walau baginda tahu siapa mereka selama mana mereka menampakkan keIslaman dan menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim. Banyak sekali kesan buruknya jika hanya menghukum kerana apa yang baginda SAW tahu tetapi tidak berupaya mendatangkan bukti yang zahir jelas terlebih dahulu.

Justeru , sesiapa yang mempelajari dan mengkaji sedalamnya fiqh sirah yang berkaitan dengan siyasah Rasulullah SAW dalam hal berhadapan dengan musuh dalam selimut pasti akan lebih memahami hal ini berbanding 'TM . Maaf atas ketegasan 'TM. Cukuplah serang UMNO BN yang memfitnah secara jelas dalam isu Mat Sabu bukan menyerang sesama sendiri yang dikait secara tak jelas.

Semoga Allah beri petunjuk kepada mereka yang jahil dan memberi balasan setimpal kepada yang berniat jahat. Wallaahu a'lam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...